Gonchal, no se a qué web te refieres. Unas páginas atrás pensé que hablabas de la comparación que hacía EOJ de los juegos de CAVE en PCB con respecto a las conversiones y su grado de similitud pero veo que no leí bien tu mensaje
En la
lista de Racketboy sobre shmups para la PSX, se comenta del R Types lo siguiente:
BulletMagnet escribió:... the company’s most notable gift was this simply-titled compilation of R-Type and R-Type II, the first arcade-perfect home ports of both titles.
En el
hilo de records del foro de shmups, aceptan puntuaciones de PCB, mame y PSX aunque en los comentarios, se puede leer:
yojo! escribió:Sly Cherry Chunks escribió:I reckon the PSX runs this game slower than MAME but I couldn't be certain. Any thoughts? I'm playing the PAL version.
In PAL maybe... (50fps) but not in NTSC mode. I played the PSX rev in NTSC(60fps) for about 10 months every day (before switching to truxton) and I remember one day switching to MAME and felt like I was playing slow mo.
According to MAME the pcb runs at 55fps, which is a little bit faster than the PAL version.
MJR escribió:I got the japanese psx version and it is faster than PCB, or mame.. it has all to do with the frame rate, as the board has something like 57fps.. it is enough to warrant that in the 6+fps psx version fighting against bydo is more difficult than in the arcade version.
I also noticed that it that bydo dies usually after 2 openings when I play my arcade version, where in the psx version it seems to take quite a bit more punishment, at least 3 openings and full charged beam has to be added into the mix before it blows up. interesting.
Resumiendo, PCB y mame van a 55/57 fps. mientras que la conversión PAL va a 50 y la NTSC a 60 y algunos final boss aguantan algo más. Por lo tanto el port PAL es la más fácil (por ir más despacio), luego PCB/mame y por último port NTSC. A mi parecer las diferencias siempre existirán pero en este caso son de un grado pequeño y desde mi punto de vista yo aceptaría las 4 versiones, eso si, aclarando cada vez que se suben los records en qué plataforma se han conseguido.
Hay más inexactitudes pero tampoco creo que estemos intentando conseguir un WR... o si?
Nos queda PC Engine pero no se si la conversión es tan "certera" como la de PSX...